Bilen väger utan förare och bagage 1200kg vilket är 40-50kg lättare än vanligt. John Cooper Work GP har en 1,6liter rak 4-cylindrig motor med kompressor och 6-växlad manuell växellåda. Den utvecklar en effekt på 218hk och ett vridmoment 250Nm. Bränsleförbrukningen ligger på 0,86liter/mil blandad körning. Den går från 0-100km/h på lite under 6,5sek och har en toppfart på 240km/h.
Historia.
John Cooper Works GP Kit presenterades för första gången under Mini United i Misano, Italien, den 28-30 oktober. Mini-festivalen som drog 6000 deltagare och innehöll världsfinalen för alla nationella Mini clubsport-serier blev en fullkomlig succé. Mini Cooper S med John Cooper Works GP Kit lanseras i Europa i juli 2006. Till Sverige kommer endast fyra exemplar.
Exklusiv racingteknologi anpassad allmän väg Under utvecklingen av Mini Cooper S med John Cooper Works GP Kit fokuserade ingenjörerna på motor och väghållning. Modifikationer av intercoolern och tuning av motorelektroniken har gett en ökad effekt på den kompressorladdade 1,6-liters motorn till cirka 218 hk (160kW).
För att denna effekt och vridmomentet på 245 Nm säkert ska överföras till vägen, har bilen en differentialbroms som standard. Dynamisk Stabilitetskontroll DSC finns tillgängligt som extrautrustning. Högprestandabromsar från John Cooper Works med rödlackerade bromsok fram säkrar om maximal bromsförmåga. Ytterligare standardutrustning från John Cooper Works inkluderar sportfjädring och det specialkonstruerade Tuning Kit-systemet genererar ett grymt ljud. Ytterligare en höjdpunkt är de viktreducerade 18-tums lättmetallfälgarna speciellt designade för Mini Cooper S med John Cooper Works GP Kit.
För att reducera vikten ytterligare, gjorde ingenjörerna omfattande förändringar av chassiet och karossen på denna speciella Mini. De längsgående bärarmarna i bakaxeln är tillverkade i aluminium. Tack vare karossmodifieringarna och borttaget dämpningsmaterial, baksäte och luftkonditionering (tillgänglig som extrautrustning utan extra kostnad), har vikten reducerats med cirka 40 kg. Detta förbättrar bilens köregenskaper och kurvtagningsförmåga samt ger en "racig" Mini Challenge känsla.
Omarbetad aerodynamik och exklusiva karossfärger Mini Cooper S med John Cooper Works GP Kit har ett modifierat aerodynamikpaket. Spoilers nedtill fram och bak, en vingformad bakspoiler, trösklarna är neddragna mer och undersidans sköldar har designats om. Detta har resulterat i betydligt mindre luftmotstånd och förbättrad ”downforce” både på fram- och bakaxel.
Mini Cooper S med John Cooper Works GP Kit känns direkt igen tack vare sin speciella grå-blå metalliclack i kombination med ett tak i "Pure Silver". Luftintagen på motorhuven och frontspoilern fram är även de i Pure Silver. De yttre backspeglarna har en kontrasterande färg - Chili Röd.
Sparsmakad interiördesign För att upprätthålla en sann racingkänsla är interiören på Mini Cooper S med John Cooper Works GP Kit sparsmakat designad. Standardutrustningen inkluderar Recaro sportstolar, Radio Boost med CD och multifunktionssportratt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar